Ik ben een creatieve duizendpoot die niet kon lezen.

Ik zie mezelf nog lopen, met mijn rietenkoffertje in mijn hand. Een koffertje vol met knutselspullen: mijn mooie kleurpotloden, tekenpapier, schaartje, lijm, origami papier, ect. Dat koffertje nam ik altijd met me mee. Of we nauw eten gingen, op vakantie of op bezoek bij mijn opa en oma. Met dat koffertje vol met mijn knutselspulletje verveelde ik me geen moment.

Kleine creatieve duizendpoot

Leesboeken liet ik thuis. Lezen was voor mij echt een hel. Ik hakkelde en raakte in de war van al die letters. Al worstelend werkte ik me door een bladzijde, zonder te begrijpen waar het over ging. Nee, lezen was voor mij echt geen pretje. Geef mij maar mijn koffertje met knutselspullen.

Ik was altijd creatief bezig, wist altijd wel iets te doen, of van niets iets te maken. Ook kon ik ook uren spelen met mijn knuffels die de gekste dingen meemaakten. Ik genoot, fantaseerde er op los en was helemaal in mijn element.

Maar op school, voelde ik me dom, onhandig en anders.

Dyslexie een probleem?

Creatief zijn is voor mij veel meer dan tekenen en schilderen. Het is ook ‘out of the box’ denken, me verplaatsen in een ander, snel oplossingen voor me zien en een to- do lijstje in mijn hoofd hebben.

Steeds vaker dringt het tot me door dat ik niet dom ben, iets wat ik zeker 30 jaar heb  gedacht. Op school kon ik niet meekomen, ik weet sinds ik 8 jaar ben dat ik dyslectisch ben en heb daar heel lang mee geworsteld. Niet alleen op school, maar ook later tijdens mijn werk. Regelmatig kwamen er collega’s naar me toe met de vraag: “Zal ik je foutjes even verbeteren?”

Ik dacht heel lang dat dyslexie een probleem was. Dat je als dyslect uitblinkt op andere gebieden dringt nu pas goed door. Voor mij is het heel normaal dat ik precies weet of een kast in de kamer past zonder hem op te meten, dat ik de auto voor de vakantie zo heb ingepakt, dat ik iets oplos zonder erover na te denken, of dat ik iets kan bekijken vanuit het oogpunt van een ander.

Ik pas mijn programma’s regelmatig aan.

Mijn creatieve manier van denken zet ik niet alleen in in mijn dagelijkse leven. Maar ook in mijn praktijk, waar ik met kinderen met leerproblemen werk, zoals dyslexie, dyscalculie en ADHD. Als kinderen bij mij komen richt ik me altijd als eerste op dat wat het kind goed kan. Ze horen al vaak genoeg wat ze niet goed kunnen. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik hoe lastig dat is en hoe helpend het is als iemand je talenten ziet.

Deze kinderen zijn vaak creatief, muzikaal en/of sportief. Waar het ene kind goed is in het bouwen met blokken of lego blinkt een ander uit met tekenen, weer een ander vertelt fantasierijke verhalen, sport op hoog niveau of heeft een uitmuntend geheugen. Eén ding hebben ze gemeen: ze verwerken informatie het beste visueel.

Tijdens mijn werk pas ik mijn programma regelmatig aan. Zonder het doel uit het oog te verliezen, kijk ik wat erbij het kind pas en wat het kind nodig heeft. Zo is voor de ene een boek geen probleem, maar zie ik een ander kind al in elkaar krimpen als ik een boek uit de kast pak.

Of het nu linksom is, of rechtsom is, ik laat het de kinderen die tegenover me zitten ervaren op welke wijze ze het makkelijkste informatie verwerken. Oefeningen pas ik aan het kind aan. Waar het ene kind begint met de verwarring op de letters van het alfabet, begint een ander om eerst doormiddel van een model in klei steviger in de wereld te staan.

Door uit te gaan van het positieve en hun manier van denken te versterken, zie ik ze groeien. Ze krijgen steeds meer vertrouwen in zichzelf en ik zie ze tot rust komen, wat heel belangrijk is voor de rest van hun leven. Door ze tijdens een Davis counseling steeds meer de regie terug te geven over hun manier van denken, verbeteren de school resultaten.

Als je mij 10 jaar gelden had verteld dat ik ooit ander zou gaan helpen met dat waar ik het zelf zo moeilijk mee heb gehad? Had ik niet geloofd. Komt het lezen bij jou kind ook niet goed op gang, blijft lezen een grote frustratie of heeft je kind geen idee wat hij/zij leest en wil je weten wat ik voor jou kind kan betekenen? Neem dan eens contact met me op, of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Ook jou kind kan leren lezen, rekenen en zijn/haar concentratie verbeteren. Dus waar wacht je nog op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *