‘Waarom wel ‘tyrannosaurus’
maar niet ‘of’

Beste ouder,

Worstelt je kind op school, en weet je niet waarom?
Heeft je kind misschien wel een label, zoals dyslexie, maar mis je de uitleg van het label en wil je graag weten waarom?

Loop je rond met vragen zoals:

  • Betekend dit dat mijn kind dom is?
  • Wat betekend dit voor zijn/haar toekomst?
  • Hoe kan ik het best helpen met huiswerk?
  • Waneer moet ik streng zijn, en wanneer begripvol?
  • Bemoei ik me teveel met de gang van zaken op school? Of juist te weinig?

Sommige ouders laten een onderwijspsycholoog een assessment doen, maar begrijpen vervolgens de scores en termen in het rapport niet. Anderen leggen keer op keer de leerbehoeftes van hun kind uit aan de leraar. 

Velen maken zich zorgen dat, ondanks dat ze hun kind goed begrijpen, ze de dyslexie (of andere leerproblemen) niet goed begrijpen. 

Net zoals het hardwerkende dyslectische kind gevoelens van onbekwaamheid heeft na iedere test of proefwerk, zo hebben de toegewijde ouders het gevoel dat ze hun kind niet goed kunnen ondersteunen bij het huiswerk.

Zou je willen:

  • dat je de reden begrijpt waarom deze slimme kinderen moeite hebben om zich elementaire schoolse vaardigheden eigen te maken;

  • dat je die inzichten leert gebruiken om een ingrijpend verschil te maken in de ontwikkeling, het welbevinden en de vooruitzichten van je kind;

  • dat je inzichten verwerft om dyslexie als een kracht in te zetten, zelfs als het een probleem is geweest;

  • dat je begrijpt wat er aan de hand is als je kind problemen heeft met onder andere: stilzitten, oog-hand coördinatie,  leren van oorzaak en gevolg, of aanvoelen van anderen?

Gratis online-cursus

Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is een online-cursus die inzicht, manier van aanpak en strategieën biedt om een van de, of misschien wel alle, bovengenoemde vragen beantwoord.

Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is het product van duizenden uren die Richard Whitehead als specialist heeft besteed aan het observeren van en werken met zowel ‘typische’ als met ‘atypische’ kinderen. Zijn cursus is met zijn instemming in het Nederlands vertaald en beschikbaar gesteld door Petra Pouw-Legêne en Almaz Wijkel.

De cursus bestaat uit vijftien afleveringen. Je ontvangt elke week een nieuwe aflevering in je mailbox.

En het is helemaal gratis!

Schrijf je in en je krijgt:

  • Begrip waarom leren soms wel plaatsvindt en waarom soms niet;

  • Nieuw belangrijk inzicht in de reden waarom een slim kind dramatisch en voor jou totaal onbegrijpelijk kan falen bij het zich eigen maken van een basisvaardigheid, maar tevens inzicht in wat eraan gedaan kan worden;

  • Innovatieve tips en strategieën die de stress wegnemen bij het ondersteunen van je kind.

Overzicht van de cursus

Aflevering 1:
Waarom sommige kinderen wel ‘tyrannosaurus’ kunnen lezen, maar vastlopen bij ‘of’.

Aflevering 2:
Visueel-ruimtelijke denkers: waarom moeizame lezers goede leerlingen kunnen zijn.

Aflevering 3:
Is ‘is’ een gemakkelijk woord?

Aflevering 4:
Hoe verander je ‘kind kan geen klank-teken koppeling maken’ in ‘kind met een sterk visueel-ruimtelijk talent’?

Aflevering 5:
Bevrijd moeizaam lezende kinderen; een belangrijke sleutel die bij maar heel weinig ouders bekend is.

Aflevering 6:
Het ontbrekende principe dat moeizaam lerende kinderen bevrijdt.

Aflevering 7:
Wat bedoelen we met ‘Maak eerst contact voordat je begint met helpen?

Aflevering 8:
Energie-management: een eenvoudige sleutel waarmee de accu van het leerpotentieel van je kind kan worden opgeladen.

Aflevering 9:
Een rechtstreekse manier om 90% van de leerproblemen te voorkomen.

Aflevering 10:
Hoe ondersteun je het moeizaam lerende kind en stimuleer je tegelijkertijd het gevorderde kind.

Aflevering 11:
Hoe vergroot je het gevoel voor eigenwaarde: door belangrijke feedback te geven.

Aflevering 12:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 1

Aflevering 13:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 2.

Aflevering 14:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 3

Aflevering 15:
De Gave van Dyslexie, en een laatste sleutel om alles samen te brengen.

Het woord ‘Davis’ en de zin ‘De gave van Dyslexie’ zijn handelsmerken en eigendom van Ronald D. Davis en Davis Dyslexia Association International (DDAI).

© Richard Whitehead, 2008 – 2021

Vertaling uit het Engels: Petra Pouw-Legêne en Almaz Wijkel