Dyslexie als GAVE?

Als dyslectici dacht ik altijd dat ik een stoornis had. Dat er iets mis was in de verbinding tussen mijn beide hersenhelften. Ik voelde me dom en onzeker. Ik zag het als probleem, niet als een kracht.

Het boek: “de GAVE van dyslexie” heeft mijn leven veranderd.

Tijdens een zoektocht voor hulp voor concentratie problemen van mijn dochter werd dit boek me aangeraden. Ik was sceptisch, ik dacht hoe kan dyslexie een gave hebben. Ik zag dat heel anders.

Zo liep ik dagelijks tegen de symptomen van mijn dyslexie aan. Zo ervaarde ik stress bij het invullen van formulieren, werd ik door mijn zoon verbeterd tijdens het voorlezen, durfde ik geen mail de deur uit te doen zonder die door mijn partner te laten controleren en kon ik alleen lezen als het helemaal stil was om mij heen.

Toch ben ik het boek gaan lezen, iets prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Ik herkende mezelf in het boek en realiseerde me dat er helemaal niets mis was met me, maar dat ik op een andere manier informatie verwerk.

Ik ben een beelddenker.

Als beelddenker geef ik de voorkeur om informatie te verwerken aan de rechterkant van de hersenen. Ik heb het vermogen om dingen van meerdere kanten te bekijken. Dat maakt mij creatief, vindingrijk en geeft me de mogelijkheid om out of de box te denken.

De GAVE van dyslexie is dan ook dat je dingen van meerdere kanten kunt bekijken. Het is een snelle manier van denken. Zo snel dat je vaak niet door hebt dat je het doen. Dat ik beelddenker was, wist ik niet voor ik het boek had gelezen. Maar ik ben me er verder in gaan verdiepen en heb daarna besloten de opleiding tot Davis counselor te gaan doen.

Mijn dyslexie niet meer als probleem en kan mijn GAVE op ieder gewenst moment inzetten. Ik heb geleerd waar te nemen van af een vast punt, waardoor letters op papier tot rust zijn gekomen, ik een boek kan lezen terwijl mijn kinderen aan het spelen zijn, ik ontspannen een formulier kan invullen en mijn spelling zoveel is verbeterd dat ik zelfs blogs schrijf, met soms nog een klein foutje er in.

Ik help nu (veelal) kinderen om deze GAVE in te zetten. Kinderen met leerproblemen (met en zonder diagnose), zoals dyslexie, dyscalculie en ADHD, maar ook kinderen met concentratie problemen en hoogbegaafde kinderen waarbij lezen, schrijven, spelling en of rekenen achterblijft bij wat er van hun verwacht zou worden.

3 simpele technieken

Door het aanbieden van de 3 Davis tools: Oriëntatie, loslaten en de energie meter zijn ze instaat ontspannen vanuit een vast punt waar te nemen. Ik zie deze kinderen tot rust komen en weer in zichzelf geloven. Het is iedere keer weer een cadeautje als ze er achter komen dat leren lezen, schrijven en/of rekenen helemaal niet zo moeilijk is als je maar weet hoe.

Ben je benieuwd wat ik voor jou kind kan betekenen, neem dan eens deel aan een van mijn gratis webinars. Maak kennis met mij, ervaar hoe beelddenkers waarnemen en krijg inzicht hoe je met de Davis methode de problemen van jouw of je kind in de basis aanpakt.

Ook jouw kind kan leren lezen, schrijven, rekenen en zijn of haar aandacht kan richten van af een past punt, als je maar weet hoe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *