Mijn naam is Almaz Wijkel, ik ben getrouwd met Klien en moeder van Mijs en Tijn, twee beelddenkende kinderen. Op achtjarige leeftijd werd bij mij dyslexie vastgesteld. Inmiddels weet ik dat er niets mis is met mij. Mijn hersenen werken prima, wel had ik een andere manier van leren nodig. Via de lagere school van mijn dochter ben in aanraking gekomen de Davis®-methode omdat zij problemen had met spelling. In september 2017 ben ik gestart met de opleiding om Davis®-counselor te kunnen worden.

In mijn praktijk help ik op een ontspannen, creatieve manier kinderen met de leerproblemen waar ze tegenaan lopen. Mijn praktijk is aan huis, naast een rustige praktijkruimte is er een grote tuin én ligt er een prachtig bos bijna naast het huis. Naar buiten gaan, de natuur in, heeft ook een positieve invloed op het leerproces.

Almaz Wijkel Beeldgaaf dyslexie dyscalculie adhd
Beeldgaaf davis counseling dyslexie dyscalculie adhd

Sinds ik de diagnose “dyslexie” op achtjarige leedtijd kreeg, heb ik altijd gedacht dat er iets mis was met mij. Er werd me toen uitgelegd dat mijn hersenen niet goed zouden samenwerken. Ik heb veel moeten oefenen en heb uit frustratie toen zelfs boeken verscheurd. Op de basisschool was ik altijd de slechtste van de klas, ik zat niet in een leesgroepje maar apart en ook kreeg ik apart dictee. Het middelbareschooladvies werd “huishoudschool”. Inmiddels weet ik dat er niets mis is met mij. Mijn hersenen werken prima, maar ik had een andere manier van leren nodig.

Door de problemen waar mijn dochter tegenaan liep in het onderwijs zijn we door haar school gewezen op de Davis®-methode. Dit sprak ons aan en we besloten ervoor te gaan. De counseling verliep erg positief, natuurlijk zijn niet alle problemen in één keer opgelost, maar ze kreeg de tools aangereikt om te leren focussen en zichzelf te corrigeren als ze ‘wegdroomt’. Door deze positieve ervaring met Davis®-counseling van mijn dochter, ben ik me er meer in gaan verdiepen en in september 2017 gestart met de opleiding.

Persoonlijk vind ik het mooiste aan deze methode, dat je op zoek gaat naar de oorzaak van de problemen en deze op een ontspannen en creatieve manier oplost. Dit in tegenstelling tot de reguliere methodes waar juist veel geoefend wordt met wat er fout gaat. Ik heb zelf ervaren hoe frustrerend het is om veel te moeten oefenen met wat fout gaat, en dan ondanks de grote inzet alsnog veel fouten te maken.

Mijn praktijk is aan huis. In de praktijk kunnen we rustig werken. Door de bosrijke omgeving en de grote tuin zullen we ook veel buiten oefenen.