beelddenken

Vanaf de geboorte denkt een mens in beelden. Kleine kinderen doen niet anders. De overgang van denken in beelden naar denken in woord en beeld gebeurt ongeveer wanneer je tussen de 6 en 8,5 jaar bent. Bij sommige kinderen komt deze overgang slechts deels of helemaal niet tot stand.

Op zich is dat geen probleem, maar doordat ons moderne leven en vooral het onderwijs heel talig is ingericht, kan er verwarring ontstaan bij beelddenkers. Verwarring ontstaat doordat de letters of cijfers niet overeenkomen met de beelden in het hoofd. Deze verwarring brengt onzekerheid met zich mee. Beelddenkers gaan op zoek naar het antwoord in hun beelden, iets waar ze voorheen op konden vertrouwen, maar in de talige omgeving lukt hen dat niet meer.
Beelddenkers kunnen de symbolen van de letters van alle kanten bekijken (per letter meerdere mogelijkheden, een “b” kan ook een “d” worden, of zelfs een “p” of een “q”) of ze missen een beeld bij een woord, waardoor ze niet meer terug kunnen vallen op hun beelden.

Een voorbeeld: Bij het lezen van het woord “kat” ziet iemand die in woorden denkt de letters K, A en T en zal geen moeite hebben met het lezen van dit woord. Een beelddenker ziet een plaatje van een kat in zijn hoofd. Dit plaatje kan hetzelfde beeld zijn, als het woord “poes”. Als de beelddenker moet vertellen wat hij leest, zou het heel goed kunnen dan de beelddenker “poes” zegt. Maar het staat er niet, en wordt in de talige wereld fout gerekend. Naast de verwarring in het beeld kan de beelddenker met zijn gave ook de letters in andere volgorde plaatsen, bijvoorbeeld letters spiegelen. Ook dan zal hij niet in staat zijn het woord “kat” te lezen en hij zal gaan gokken wat er staat en natuurlijk vaak het foute gokken, bijvoorbeeld “tak”. Door deze fouten raakt een beelddenker in de war. Hoe vaker een beelddenker in de war raakt, hoe groter het leerprobleem.

Beeldgaaf davis counseling dyslexie dyscalculie adhd

Door tijdens de counseling de verwarring op te sporen en weer controle te krijgen over de beelden kunnen beelddenkers weer gaan vertrouwen op hun beelden.

Door de verwarring weg te halen waar het leerprobleem is ontstaan, is er geen leerprobleem meer.

Davis counseling Geldrop gereedschap

Om deze problemen aan te pakken, gaan we werken met de drie Davis®-technieken:

Oriëntatie: door te leren focussen, heb je rust in je hoofd en kun je je aandacht bij je bezigheid houden.
Loslaten: je leert spanning los te laten, zodat je ontspannen kan focussen.
Energiemeter: je leert je energieniveau aan te passen aan de activiteit die je wilt gaan ondernemen.