Wat ik als Davis® Counselor in eerste instantie doe, is je te leren ontspannen, te focussen en je energieniveau aan te passen aan de taak die je wilt uitvoeren. De counseling is een intensieve, individuele training. Na het aanleren van de 3 Davis® gereedschappen gaan we aan de gang met de basis van het leerprobleem. Dit doen onder andere door het werken met klei.  Door het creatieve deel van de hersenen te stimuleren tijdens het leerproces wordt de verwarring, die in het leerproces is ontstaan, sterk verminderd.

Kennismaking

Als eerste vind er een kennismaking plaats, eventueel telefonisch, waarin ik uitleg hoe ik werk en uw vragen kan beantwoorden.

Intake

Na de kennismaking vind de intake plaats. Deze duurt ongeveer 1,5 uur. Tijdens het intakegesprek bekijken we of een Davis® counseling bij de hulpvraag past. Aan de hand van een symptomenprofiel, stellen we samen het doel voor de counseling op. Bij kinderen vullen we 2 profielen in, een met de ouders/leerkracht en een met het kind zelf. Na het invullen van het symptomenprofiel zal ik door middel van een waarnemingsgave onderzoek, kijken op welke wijze je controle hebt over je beelden.

Hoe lang duurt de counseling?

Afhankelijk van het opgestelde doel maak ik een schatting van hoeveel uren er nodig zijn. Het basisprogramma voor dyslexie bestaat bijvoorbeeld uit een counseling van ongeveer 30 uur (± 6 dagen) individuele training. Dit wordt in een korte periode (het liefst in 2 à 3 weken) afgerond.

Afhankelijk van het verloop, kan de counseling langer of korter duren. Sommige doelen, zoals ADHD of ernstige rekenproblemen zijn niet in 6 dagen te realiseren. Vaak zijn er dan nog follow-up dagen nodig.

Na de counseling kun je zelf thuis aan de slag met Davis® technieken en het werkboek.

Wat gaan we doen?

De counseling is een intensief en individuele training. Je leert de Davis® tools te gebruiken in verschillende situaties om ervoor te zorgen dat je spanning los kan laten en je beter kan focussen. Er worden tijdens de counseling de gouden regels van Davis® gehanteerd: Maak plezier, stel domme vragen, maak fouten, kijk af en doe niet te veel je best.

Tijdens de counseling gebruiken we verschillende hulpmiddelen waarvan klei de belangrijkste is. Door letters, cijfers en begrippen in klei uit te beelden en te benoemen, wordt het beeld in de hersenen gekoppeld aan de letter, het cijfer of het begrip. Daardoor treedt er geen verwarring meer op als dit gereproduceerd moet worden.

Eindverslag/eindgesprek

Tijdens de counseling stuur ik regelmatig een kort verslag en foto’s van wat we hebben gedaan en bereikt. Aan het einde van de counseling maak ik daar een eindverslag van en vindt er een evaluatie plaats (mogelijk ook met ouders/leerkracht/hulpverleners). Naast het verslag geef ik alle benodigde materialen die nodig zijn om thuis verder te oefenen mee. Mochten er follow-up sessie(s) nodig zijn, dan worden deze in overleg gepland.

Iedere counseling is uniek, omdat iedereen anders is. Tijdens de counseling gaan we ook naar buiten om lekker uit te waaien en spelen we spelletjes tussendoor. Het is een op maat gemaakt programma waarbij we samen werken aan de doelen, en waarbij plezier maken voorop staat.

Hier kun je een paar voorbeelden bekijken: